Mahmoud Alsaiyed Ahmad
Under sin uppväxt mötte Mahmoud flera stränga och auktoritära lärare. Det tände en gnista för förändring som brinner än idag.
– Barnen ska inte uppleva det jag gjorde. Jag tycker lärarna var enkelspåriga och stränga. De lyssnade inte, så jag hade det ofta jobbigt i skolan.
Idag arbetar Mahmoud för motsatsen.
– Alla barn är unika och har stora variationer i förutsättningar. Jag vill se och förstå det unika i alla individer. För mig är det viktigt att vara empatisk, lyhörd och flexibel som pedagog. I grunden är det jag som måste kunna navigera och ändra mitt sätt att lära ut så att det passar olika barn.
Mahmoud har en bakgrund som lärare i turkiska språk och litteratur. Han kom med familjen till Sverige från Syrien 2015. Först landade de i Sundsvall, där Mahmoud utbildade sig till barnskötare. 2022 tog han examen från förskolelärarprogrammet i Örebro och valde sen att börja arbeta på Terra nova.
– Jag sökte aktivt efter att arbeta i ett kooperativ. Det ger både mig, verksamheten och barnen väldigt mycket att vara i kontinuerlig dialog med familjerna.
– Och så brinner jag för att arbeta med barn i förskoleåldern. Det händer så enormt mycket under de här åren. Barnen tar sina första steg mot samhället. Det är här de möter andra och lär sig hur man kan integrera och möta varandra.
Parallellt med arbetet studerar Mahmoud till specialpedagog vid Örebro universitet på deltid. Där tränar han sin analytiska blick, utvecklar förmågan att möta barns olikheter, men också att se sig själv.
– Jag brukar fråga mig själv varje dag; Vad gav jag idag? Vad har jag lämnat hos barnen? Jag ser framtiden i dom och vill ge dom så mycket som jag kan.
